![KONSERNLEDELSEN ER PÅ PLASS: - Dette er et viktig skritt i retning av å sjøsette Schibsted Media som nytt selskap, sier Siv Juvik Tveitnes.](https://image.askoy24.no/104361.webp?imageId=104361&width=960&height=548&format=jpg)
Florvågjente er ny toppsjef i Schibsted Media:
- På et eller annet tidspunkt tar papiravisene slutt
- Norge er det mest digitaliserte avismarkedet i verden, sier Siv Juvik Tveitnes, som er ny konsernsjef for Schibsted Media.
Før jul annonserte Schibsted intensjonen om å selge medievirksomheten til Tinius-stiftelsen, der den skal skilles ut i selskapet Schibsted Media.
Nå er konsernledelsen i det nye selskapet på plass, med Siv Juvik Tveitnes som påtroppende konsernsjef. Hun vokste opp i Florvåg, og har jobbet i Schibsted-systemet siden 2006 – sist som konserndirektør i nyhetsmedieavdelingen.
I perioden 2014-2015 var hun administrerende direktør for både Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad. Hun har også tidligere vært styreleder både for Media City Bergen og Askøyværingen.
Satser stort i Sverige
Konsernledelsen ble presentert på torsdag, og er et viktig skritt i retning av å sjøsette Schibsted Media.
- Dette skal bli en virksomhet som skal lede an i den nordiske mediebransjen, sier Tveitnes.
Papiravisene har hatt en jevn og trutt nedgang i veldig mange år, og på et eller annet tidspunkt tar det nok slutt.
Siv Juvik Tveitnes
- Mediehusene våre har endret seg veldig fra jeg kom inn i 2006 og til hvordan det er i dag. I denne tiden har det skjedd en revolusjon i medieindustrien, så det har jeg selvfølgelig jobbet mye med. Den gangen levde vi fullt og helt av papiravisene.
- Tror du at papiravisene snart dør ut?
- Det har vært en jevn og trutt nedgang i veldig mange år, og på et eller annet tidspunkt tar det nok slutt.
Flere lokalaviser har allerede valgt å gi ut færre utgaver på papir, og i stedet satse mer på digitale nyheter.
- Det er jo en måte å holde liv i papiravisen. Kanskje det først blir en reduksjon i frekvensen, og så går man videre mot et rent helgeprodukt på et eller annet tidspunkt.
Satser stort i Sverige
Schibsted Media skal satse stort på det svenske markedet, der moderbedriften allerede har vært på plass i mer enn 25 år gjennom store eierandeler i Aftonbladet – som på en måte er Sveriges VG – og Svenska Dagbladet, som kan sammenlignes med Aftenposten.
- Hvordan er situasjonen i Sverige?
- De svenske avisenes inntekter har en større avhengighet til papir enn det vi har i Norge.
- Altså, Norge er det mest digitaliserte avismarkedet i verden. Vi har vært tidlig digitalt modne.
Hun tror dette henger sammen med at vi generelt er et samfunn med veldig god råd, med stor utbredelse av smarttelefoner.
Først i verden
En annen viktig ting er at det i 2016 ble innført et midlertidig tiltak med nullmoms på digitale nyheter. Her var Norge først i verden, og ESA har godkjent at ordningen foreløpig videreføres til 2028.
Det at lokalaviser tar betalt for digitalt innhold er jo det som gjør at de overlever.
Siv Juvik Tveitnes
- Det er et virkemiddel som har hjulpet veldig. Hvis du ser på utviklingen av digitale abonnement i Norge, så skyter det veldig fart fra 2016 og fremover.
- Antallet plussaker har også tatt helt av, der noen lokalaviser har valgt å sette betalingsmur på alt innhold. Hva tenker du om denne utviklingen?
- Alle avisene har kjempet for å overleve, så det at lokalaviser tar betalt for digitalt innhold er jo det som gjør at de overlever – og det som gjør at vi har en veldig sunn flora av lokalaviser i Norge.
- Villigheten til å betale for nyheter er det som gjør at vi har så mange lokalaviser i Norge, noe som er veldig bra for lokalsamfunnene våre.
Det er dét som må til hvis vi skal lykkes med ting – at du må brenne ordentlig for det.
Siv Juvik Tveitnes
Ny lokalavis på Askøy
- Helt til slutt – kjenner du til Askøy24?
- Ja, jeg har fått med meg at dere har startet en ny lokalavis for Askøy. Det er friskt gjort, og fint med en konkurrent til Askøyværingen. Konkurranse er en god ting; det gjør at man skjerper seg, sier hun.
- Jeg kjenner Yngve Johnsen (redaktør for Askøy24, journ. komm.), og han brenner jo for dette. Det er dét som må til hvis vi skal lykkes med ting – at du må brenne ordentlig for det. Det er jo en stor kommune og mye som skjer.
- Du skal ikke tegne abonnement da?
- Det får vi se.