KONSERNLEDELSEN ER PÅ PLASS: - Dette er et viktig skritt i retning av å sjøsette Schibsted Media som nytt selskap, sier Siv Juvik Tveitnes.

Florvågjente er ny toppsjef i Schibsted Media:

- På et eller annet tidspunkt tar papiravisene slutt

- Norge er det mest digitaliserte avismarkedet i verden, sier Siv Juvik Tveitnes, som er ny konsernsjef for Schibsted Media.  

Publisert Sist oppdatert

Schibsted

  • Schibsted er en familie av digitale merkevarer med en sterk nordisk posisjon og omtrent 6000 ansatte.
  • Disse inkluderer markedsplassene Finn og Blocket, mediehusene Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, VG, Aftenposten, Svenska Dagbladet og Aftonbladet, og de digitale tjenestene Lendo, Prisjakt og Helthjem. 
  • Schibsted er notert på Oslo Børs og har en stor eierandel i Adevinta, et konsern som ble skilt ut av Schibsted og notert som et eget selskap i 2019.

Før jul annonserte Schibsted intensjonen om å selge medievirksomheten til Tinius-stiftelsen, der den skal skilles ut i selskapet Schibsted Media. 

Nå er konsernledelsen i det nye selskapet på plass, med Siv Juvik Tveitnes som påtroppende konsernsjef. Hun vokste opp i Florvåg, og har jobbet i Schibsted-systemet siden 2006 – sist som konserndirektør i nyhetsmedieavdelingen.

I perioden 2014-2015 var hun administrerende direktør for både Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad. Hun har også tidligere vært styreleder både for Media City Bergen og Askøyværingen.

Satser stort i Sverige

Konsernledelsen ble presentert på torsdag, og er et viktig skritt i retning av å sjøsette Schibsted Media.

- Dette skal bli en virksomhet som skal lede an i den nordiske mediebransjen, sier Tveitnes.

Papiravisene har hatt en jevn og trutt nedgang i veldig mange år, og på et eller annet tidspunkt tar det nok slutt.

Siv Juvik Tveitnes

- Mediehusene våre har endret seg veldig fra jeg kom inn i 2006 og til hvordan det er i dag. I denne tiden har det skjedd en revolusjon i medieindustrien, så det har jeg selvfølgelig jobbet mye med. Den gangen levde vi fullt og helt av papiravisene.

- Tror du at papiravisene snart dør ut?

- Det har vært en jevn og trutt nedgang i veldig mange år, og på et eller annet tidspunkt tar det nok slutt.

Flere lokalaviser har allerede valgt å gi ut færre utgaver på papir, og i stedet satse mer på digitale nyheter. 

- Det er jo en måte å holde liv i papiravisen. Kanskje det først blir en reduksjon i frekvensen, og så går man videre mot et rent helgeprodukt på et eller annet tidspunkt.

Satser stort i Sverige

Schibsted Media skal satse stort på det svenske markedet, der moderbedriften allerede har vært på plass i mer enn 25 år gjennom store eierandeler i Aftonbladet – som på en måte er Sveriges VG – og Svenska Dagbladet, som kan sammenlignes med Aftenposten.

- Hvordan er situasjonen i Sverige?

- De svenske avisenes inntekter har en større avhengighet til papir enn det vi har i Norge. 

- Altså,  Norge er det mest digitaliserte avismarkedet i verden. Vi har vært tidlig digitalt modne.

Hun tror dette henger sammen med at vi generelt er et samfunn med veldig god råd, med stor utbredelse av smarttelefoner. 

Først i verden

En annen viktig ting er at det i 2016 ble innført et midlertidig tiltak med nullmoms på digitale nyheter. Her var Norge først i verden, og ESA har godkjent at ordningen foreløpig videreføres til 2028.

Det at lokalaviser tar betalt for digitalt innhold er jo det som gjør at de overlever.

Siv Juvik Tveitnes

- Det er et virkemiddel som har hjulpet veldig. Hvis du ser på utviklingen av digitale abonnement i Norge, så skyter det veldig fart fra 2016 og fremover.

- Antallet plussaker har også tatt helt av, der noen lokalaviser har valgt å sette betalingsmur på alt innhold. Hva tenker du om denne utviklingen?

- Alle avisene har kjempet for å overleve, så det at lokalaviser tar betalt for digitalt innhold er jo det som gjør at de overlever – og det som gjør at vi har en veldig sunn flora av lokalaviser i Norge. 

- Villigheten til å betale for nyheter er det som gjør at vi har så mange lokalaviser i Norge, noe som er veldig bra for lokalsamfunnene våre.

Det er dét som må til hvis vi skal lykkes med ting – at du må brenne ordentlig for det.

Siv Juvik Tveitnes

Ny lokalavis på Askøy

- Helt til slutt – kjenner du til Askøy24?

- Ja, jeg har fått med meg at dere har startet en ny lokalavis for Askøy. Det er friskt gjort, og fint med en konkurrent til Askøyværingen. Konkurranse er en god ting; det gjør at man skjerper seg, sier hun.

- Jeg kjenner Yngve Johnsen (redaktør for Askøy24, journ. komm.), og han brenner jo for dette. Det er dét som må til hvis vi skal lykkes med ting – at du må brenne ordentlig for det. Det er jo en stor kommune og mye som skjer.

- Du skal ikke tegne abonnement da?

- Det får vi se.

Powered by Labrador CMS