UTVIKLER ASKØY24-APP: - Appen vil kunne bli den viktigste kanalen i avisen, sier Morten Øverbye.

Avisveteran skal lage app for Askøy24

- Askøy24 er det mest spennende lokalavisprosjektet jeg har sett på lenge.

Publisert Sist oppdatert

Ordene tilhører Morten Øverbye. Han er engasjert av Askøy24 til å utvikle en app for avisen gjennom det Oslo-baserte firmaet Automagi AS, som han grunnla for 14 år siden. 

Øverbye er en kjent skikkelse i mediebransjen, og har bred erfaring fra mange aviser. Blant annet som utgavesjef i VG Nett, managing editor i CNN og redaktør i Dagbladet.

- Det handler om mennesker

Nå ser Øverbye mot sin nye kunde på Askøy, og begeistringen virker i alle fall ektefølt for oss i vårt vesle mediehus i Storebotn.

- Jeg er mildt sagt dypt imponert over hva dere får til på Askøy med noen få ildsjeler. Sett som leser leverer Askøy24 som en mye større redaksjon, sier han.

- Forsiden til Askøy24 er tett og fint redigert med en miks av nyheter, sport og underholdning. Det er de klassiske stolpene en god avis må levere på, understreker Øverbye.

- Og mennesker. Alle historier handler om mennesker, minner han om.

Bygger vaner blant leserne

Appen for Askøy24 forventes lansert i april. Fra før har firmaet utviklet apper for publikasjoner som Forsvarets Forum. VårtOslo, Journalisten, Forskning.no og Politiforum. 

Nå skal Øverbye og hans team produsere en app med varslingstjeneste både til mobil og desktop for Askøy24, og han er ikke det minste i tvil om at dette er et riktig skritt å ta.

- På 90-tallet hadde vi ikke apper, men brukte «breaking news» på tekstmelding for å få leserne til å gå inn på sidene våre. 

- Den største fordelen med dette var å bygge vaner blant leserne, og få dem til å gå inn på våre sider ved store nyhetshendelser, husker medieveteranen.

- Senere var jeg nettredaktør og nyhetsredaktør i Dagbladet, og der satset vi stort på apper for å holde følge med VG i mobilmarkedet.

En app gir flere brukere

Urban Airship i USA gjorde en analyse blant 63 millioner appbrukere. Her er noen av deres funn: 

· 147 prosents økning av aktive brukere blant brukere som har fått varslinger. 

· Brukerne tolererer flere varslinger fra aviser enn fra kommersielle aktører. 

· Å øke antall varslinger fra ukentlig til flere daglige varslinger, doblet antall aktive brukere etter 90 dager. 

· Brukere som tillater varslinger er fire ganger så aktive som brukere som ikke tillater varslinger. 

Kilde: AutoMagi

Etter hvert sluttet han i Dagbladet for selv å satse enda mer på mobile plattformer.

Varsel på mobilen

Med en A24-app mener Øverbye at den nye lokalavisen på Askøy kan bygge vaner for askøyværingene hver eneste dag.

- Mobilen er i dag den største plattformen for de fleste nettaviser. Leserne har mobilen med seg på lommen overalt, og de avisene som i dag har flere lesere på desktop enn mobil sliter også i lesermarkedet, slår han fast.

Mobilen er i dag den største plattformen for de fleste nettaviser.

Morten Øverbye

Med egen app kan leserne abonnere på de nøkkelordene som interesserer dem, for eksempel nyheter, sport, kultur, debatt og så videre. Da plinger det i mobilen når det skjer noe nytt i deres interessefelt.

- Da kan dere få ukentlige lesere til å bli daglige lesere og daglige lesere til å bli flere-ganger-om-dagen-lesere, sier han.

Kan bli Askøy24s viktigste kanal

Men Øverbye gjør det også klart at en app alene ikke er nok.

- Det er viktig at dette gjøres som en del av strategien og den daglige driften av avisene. Om man får mange lesere til å laste den ned, og deretter trigger dem til å øke sin lesefrekvens i avisen, vil appen kunne bli den viktigste kanalen i avisen, sier han.

Og avslutter:

- Jeg gleder meg stort til å se hva Askøy24 får til over tid.

Powered by Labrador CMS