Ungdom lærer video:
Ung Produksjon flyttet hjem til Askøy
Ung Produksjon er en frivillig organisasjon som tilbyr ungdom opplæring i og erfaring med avanserte videoproduksjoner. I sommer flyttet de virksomheten hjem til Askøy.
- Jeg vet ikke om vi skal kalle det en læringsarena, eller om vi skal kalle det for en ungdomsklubb, vi er litt diffuse, sier styreleder Petter Henriksen fra Kleppestø.
- Egentlig er vi en gjeng med unge mennesker som liker å drive med flerkameraproduksjon.
20 år med videoproduksjon
Askøy24 treffer Petter Henriksen sammen med styremedlem Lars Knasbø fra Tveit, som ble med som frivillig i Ung Produksjon rett før sommeren 2021.
- Jeg hadde drevet litt med foto og video på hobbybasis, og hadde allerede tatt noen frilansoppdrag, forteller han.
Organisasjonen holdt tidligere til på Bønes, men i sommer flyttet de virksomheten til Askøy. Historien deres går tilbake til 2004, da Henriksen gjorde en produksjon for Ungdommens Kulturmønstring (UKM) i Hordaland.
- Vi var ikke organisert som en organisasjon den gangen, men det var da det begynte. Jeg kjøpte meg et kamera, og gjorde noen småting sammen med noen kamerater. Siden har det bare ballet på seg.
Etter hvert reiste de rundt i ulike fylker for UKM nasjonalt, og fikk betalt i diverse utstyr – samt kost og losji.
- Vi bygget en tv-buss sammen med UKM. Den pensjonerte vi da pandemien slo til og alle UKM-arrangementene ble avlyst.
Basert på frivillige
I dag markedsfører de seg som en aktør for formidling av mindre og større arrangementer, basert på frivillige ungdommer som brenner for film og TV. Slik bidrar de til at ungdommer bygger kunnskap og erfaringer som kan lede til mange muligheter senere i livet.
Flere av de frivillige ungdommene har gått videre til gode jobber. Henriksen forteller at en av dem i dag jobber som teknisk leder i NRK, en annen er TV 2-produsent – og en tredje har ansvar for direktesendte strømme-sendinger av sport i Amedia.
I de første årene så var det litt mer bråkmakere som var med, og flere som så på det som et alternativ til skole.
Petter Henriksen
- Så Ung Produksjon handler rett og slett om at ungdommer får utvikle lidenskapen sin til et fag?
- Dét også, men i de siste årene har det mest vært folk som går på medialinje og har litt interesse for faget på den måten, sier Henriksen.
- I de første årene så var det litt mer bråkmakere som var med, og flere som så på det som et alternativ til skole, forteller han, og understreker at det aldri har vært noen som har tjent penger i Ung Produksjon,
- Men dere må jo ha til utstyr og drift?
- Ja, så det vi tar betalt for oppdragene går til utstyr.
Drives uten støttemidler
Organisasjonen har også mottatt støttemidler fra Sparebanken Vest og Fana Sparebank, men har ikke søkt om dette i de siste årene.
- Vi kunne gjort det, men føler at vi da måtte hatt en fast dag i uken som vi holdt på med dette. Slik det er nå, er vi avhengige av bestilte oppdrag.
Knasbø bekrefter at de har vært litt i beit for oppdrag i senere tid – noe som gjør det mer vanskelig å rekruttere nye medlemmer.
- Den beste læringskurven får du ute i felten. Slik var det for meg også, forteller han.
Bratt læringskurve
Første gangen Knasbø tok i flerkamerautstyr, var på en jobb tilbake i 2019 – der han egentlig var lysassistent.
Jeg måtte bare gjøre det beste ut av det, og etter det så ble jeg hektet.
Lars Knasbø
- Så ble den ene kameraoperatøren syk, og jeg ble bedt om å ta over det ene kameraet.
«Her zoomer du, her fokuserer du – og så tar du på deg headsettet og hører du på hva han på regi har å si» var den eneste instruksjonen han fikk.
- Jeg måtte bare gjøre det beste ut av det, og etter det så ble jeg hektet.
- Hvordan gikk det?
- Det gikk ok. «Du har potensiale» ble det sagt. Men det var min inngang, og det er jo det som er litt gøy med det også – at man trenger ikke ha så veldig mye kompetanse fra før.
Fra 13 år og oppover
Ung Produksjon består i dag av rundt 25 medlemmer, hvorav ti er aktivt med på produksjoner. Tilbudet retter seg mot ungdom fra 13 år og oppover.
- De fleste faller litt av etter hvert som de får seg utdanning eller får seg fast jobb. Da har de ikke tid lenger, sier Henriksen.
Utfordringen med å gjøre en flerkameraproduksjon er at de trenger god plass, samt tid til å planlegge i forkant.
- De som vil ha oss inn skjønner ikke alltid hvor omfattende det egentlig er. Vi kommer kanskje ti stykker, og bruker minimum tre bemannede kameraer og et ubemannet kamera til totalbilde.
Selve produksjonen foregår ved at én av de styrer regien – og gir beskjeder til de andre om når deres kamera skal kobles inn.
En annen har oppgaven med å justere fargene og eksponering på kameraene som er i bruk, slik at de matcher hverandre sømløst.
- Vant til å styre spakene
Slik var det også da Jamaskøy nylig inviterte til Ung-konsert på Ungflimmer i Florvåg. Her installerte de seg bak scenen, og sendte live til flere tv-skjermer rundt om i lokalene.
- I tillegg hadde vi et kamera på hjul nede på gulvet som filmet litt frem og tilbake, og vi la opp egne publikumsmikrofoner for å få med applausen og faktisk høre at det er en reaksjon på ting, forklarer han.
- Hovedlyden tappet vi lyden rett fra miksepulten, men det hadde vært veldig kjipt om folk rundt i lokalene ikke kunne hørt at det faktisk var publikum foran scenen.
Produksjonen ble stødig regissert av Kristoffer Vollan, som i dag er bildeprodusent for TV 2 – og styremedlem i Ung Produksjon.
- Han har regiutdanning, og er vant til å styre spakene.
Krever tett kommunikasjon
- Hva er utfordringen med å sende live fra en slik konsert?
- Det handler mye om å føle seg frem. Vi er på intercom alle sammen – så med en gang noen tar en solo, kommer det beskjed fra regi til kameraet som er på den musikeren.
Som nevnt har Henriksen drevet med dette i 20 år.
Gjennom disse årene har han sett en enorm utvikling, like fra de første digitale kameraene og frem til i dag – der de fleste kan få gode videoopptak ved hjelp av mobiltelefonen.
- Forskjellen er at vi klarer å levere topp kvalitet like fra en artist går på scenen. Det klarer du ikke selv uten masse etterarbeid hjemme.