LESERINNLEGG

Stans utbyggingen
i Eidsvika!
Norge er allerede en av verdens største cruisedestinasjoner. I en slik situasjon vil utbyggerne på Askøy ha enda mer. Det er spinnvilt!
Skal vi faktisk ta naturen på alvor, så må vi også ta nærnaturen på alvor. For Askøys del er presset stort i Eidsvika.
Utbyggerne i Tertnes Holdning liker å smykke seg med at Kildn liksom er et «grønt» prosjekt, men Rødt kjøper ikke grønvaskingen. For det er ikke «grønt» å bygge ned den siste resten av nærnatur. Og forestillingen om at cruisenæringen er klimavennlig er ren science fiction.

Cruiseskipnæringen er i dag en av de mest forurensende turistformene, og de fleste skipene slipper ut mer per passasjer enn fly. Ifølge Kystverket står cruiseskip med anløp i Norge for nesten 1 million tonn CO2 -ekv.
Norge er allerede en av verdens største cruisedestinasjoner. I en slik situasjon vil utbyggerne på Askøy ha enda mer. Det er spinnvilt!
Rødt vil gi kommunene enda sterkere verktøy til å regulere cruisenæringen. Noen ganger handler det like fullt om å sette ned foten.
Rødt vil ha en mye strengere naturforvaltning, slik at det ikke kan være fritt frem for å sprenge bort en hel vik, og ta seg til rette slik Tertnes Holding og kompani nå planlegger.
Erfaringene fra Bergen er dessuten at cruiseskipene ikke gir så store ringvirkninger som næringen liker å gi inntrykk av.
Sammenlignet med annen turisme, er veldig mange av inntektene knyttet opp til selskapene som leverer turene – ikke til lokale handelsfolk.
For Askøy er Kildn et tap-tap-tap-prosjekt. Naturen blir ødelagt; det er heller ikke bra for klimaet; og til sist er ringvirkningene små.