PROFESJONELT MANNSKAP: - Vi står ikke tilbake for noen andre styrker i Norge, sier Tony Nyberg. Til venstre: Stig Juvik.

Dobler beredskapen under brostengingene

- Vi har visst om dette en stund, og er veldig godt forberedt, sier brannsjef Tony Nyberg – som setter inn doble vaktlag under de to brostengingene i oktober.

Publisert Sist oppdatert

- Vi har visst om dette en stund, og er veldig godt forberedt, sier brannsjef ved Askøy brann og redning, Tony Nyberg – som setter inn doble vaktlag under de to brostengingene i oktober.

Dette skjer lørdag 4. oktober fra klokken 22.00 til klokken 09.00, og i samme tidsperiode lørdag 18. oktober.

Stiller med dobbelt vaktlag

- Vi er ukentlig i statusmøter med fylkeskommunens prosjektleder for arbeidet på broen, opplyser avdelingsleder beredskap ved Askøy Brann og redning, Stig Juvik.

På de to nettene i oktober vil brannstasjonen stille med doble vaktlag. I tillegg vil de hente inn ekstra utrykningskjøretøyer og utstyr.

- Dersom det blir behov for ekstra folk, vil vi få de over med båt. Der har vi en avtale med Bergen brannvesen. Men det viktigste er at vi har tilstrekkelig utstyr, og det har vi ordnet med.

Daglige utstyrskontroller

Brannstasjonen på Haugland er «kasernert» – som betyr at et vaktlag på fem personer bor på stasjonen 24 timer sammenhengende.

- De kommer på jobb kl. 08 om morgenen, og er her til de blir avløst av et nytt vaktlag neste morgen, forklarer Juvik.

Da skulle man tro at det blir mye kortspilling utover natten, men slik er det ikke. Oppgavene er mange på en brannstasjon, der vedlikehold av utstyr er en av de viktigste.

- Vi må kunne stole på at utstyret vårt er operativt til enhver tid, så dette krever daglige kontroller, sier Nyberg.

GODT UTSTYRT: Askøy brann og redning henter inn ekstra biler og utstyr i forkant av brostengingene.

- Slipp oss frem

En utfordring ved utrykninger kan være oppstilte biler langs sideveier. Kravet her er at det må være en fri bredde på 3,5 meter for at utrykningskjøretøyer skal komme frem.

Askøy brann og redning har også opplevd situasjoner der forankjørende biler ikke ser eller hører utrykningskjøretøyer.

- Man har plikt til å slippe forbi og om nødvendig stoppe, sier Juvik – og minner om at det ikke betyr at man skal hugge inn bremsene når man ser blålysene nærme seg.

- Sett på blinklyset til høyre slik at sjåføren vår skjønner at du har sett oss, og finn et hensiktsmessig sted å kjøre inn til siden for å slippe forbi. Det er ikke lurt å stoppe foran en skarp og uoversiktlig sving eller foran en bakketopp.

Er forberedt

Sjåførene på utrykningskjøretøyene er ellers godt trent på ulike situasjoner, med retrening sammen med kjørelærer hvert fjerde år.

Utrykningssjåførenes ansvar er stort, og handler både om fravik av trafikkregler og problematikk med store tunge kjøretøy som ikke er lette å stoppe.

Trafikken blir nok uansett ikke noe stort problem under brostengingene, siden de skjer på natten. 

- Det viktigste vi må ta høyde for, er at vi har nok mannskap og tilstrekkelig antall tilgjengelige biler – og det har vi allerede gjort.

Powered by Labrador CMS