![VANT: Raymond Skaar fra Florvåg gikk helt til topps i dragracing med sin Volvo 240. Ikke rart han er stolt](https://image.askoy24.no/145198.webp?imageId=145198&x=2.06&y=18.34&cropw=88.00&croph=76.53&width=960&height=624&format=jpg)
Vant NM-gull i dragracing:
0-264 km/t
på 8,6 sekunder
Da Florvåg-gutten Raymond Skaar ble norgesmester i dragracing kom tårene. - Det var stort, nikker 38-åringen med et smil.
- Jeg er glad jeg var alene da jeg pakket sammen fallskjermen etter å ha vunnet i siste løp, ler Skaar.
- For da spratt tårene, det skal jeg heller innrømme, sier han med et smil.
![NORGESMESTER: Det synlige beviset på at Raymond Skaar tok NM-gull](https://image.askoy24.no/145202.webp?imageId=145202&x=0.00&y=21.45&cropw=100.00&croph=65.64&width=960&height=836&format=jpg)
Skaar er oppvokst rett over broen, i Kjøkkelvik, men har bodd i Florvåg de siste 13 årene. Motorinteressen har han hatt siden han var i ungdomsårene.
Lidenskap
- Det begynte egentlig med motorsykkel og Trial ved Vestkanten. Etter hvert utviklet det seg og motorinteressen har blitt min store lidenskap, sier 38-åringen som jobber som mekaniker hos Aker Solutions på Ågotnes.
Nylig ble han altså norgesmester i dragracing. Det er en utrolig prestasjon, ikke minst med tanke på hvilken bil han kjører, og den store konkurransen det er på området.
Førstemann i mål
I klassen som Skaar kjører, så handlet det kort fortalt om å komme først til mål i kappkjøring med en annen bil. Og da går det virkelig unna. Det er klampen i bånn og hysteriske 1500 hestekrefter som legges i bakken.
- På Gardermoen har vi en bane på 402 meter, og her har vi virkelig fått kreftene i sving, ler han.
Rekorden hans er på 264,4 km/t, unnagjort på 8,6 sekunder. For oss vanlig dødelige høres det både spektakulært og eventyraktig ut på én og samme tid.
- Akselerasjonen og g-kreftene er helt vanvittige. Jeg får et ekstremt kick av disse kreftene, slår han fast.
- Er det trygt?
VIDEO: Her kan du se noen klipp fra løpene Raymond har deltatt i.
- Ja, det er sjelden ulykker med dragracing. Det er strenge sikkerhetskrav og man er godt polstret inni der.
Volvo med skilter
Disse hastighetene får Skaar altså ut av en Volvo 240 fra 1980, med skilter. Det er ulike klasser innen dragracing, blant annet en egen som heter «Street legeal», som er for biler med registreringsskilt.
- Jeg overtok bilen av en god venn av meg, som har bygget bilen opp som gatebil. Han visste hvor glad jeg var i Volvo, og ønsket at jeg skulle overta den.
- Det høres ut som en bil med sjel?
- Ja, det er det. Jeg har brukt mye tid og energi på den, nikker Skaar.
Vinner mot racingbiler
Men Skaar deltar nå i en klasse over, som har større krav til lisens og sikkerhetstiltak. Man kan stille med skilter så lenge bil og fører oppfyller kravene.
- Det er artig å konkurrere med min skiltede Volvo i kamp med biler som er bygget kun for bane. I rene konkurransebiler byttes vinduer, dører, skjermer, panser og bagasjelokk til plast for å få ned vekt. Også interiør og utstyr blir tatt ut for å redusere vekt, forteller han.
- I min gatebil er fremdeles alt av stål, og vinduer er i glass. Interiøret og utstyr er også på plass, med unntak av bakseter med hensyn til velteburet.
- Men vil du ikke gjøre bilen lettere for å være bedre rustet i konkurranser?
![SPONSORER: Skaar sier han er helt avhengig av sponsorer på bilen sin. Og han har plass til flere, hinter han.](https://image.askoy24.no/145204.webp?imageId=145204&x=0.00&y=0.00&cropw=96.70&croph=100.00&width=960&height=750&format=jpg)
- Det spørsmålet har jeg fått mange ganger. Tanken var i utgangspunktet å ikke ødelegge bilens funksjon som gatebil eller muligheten for at den skal kunne brukes på vei. Det er også for å se hvor langt man kan strekke strikken med en gatebil, sier han.
- Når en gatebil kan vinne NM-gull i klasse med racing-biler, så er det jo veldig gøy og givende, selv om en gjør det litt vanskeligere for seg selv, ler han.
Tett og jevnt
NM foregår over fem runder. Tre av dem går på Gardermoen, mens de to andre foregår i Vest-Telemark, i Valle og Fyresdal.
Det var uhyre jevnt da NM skulle avgjøres. Skaar og hovedkonkurrent Thomas Hauge - i sin røde mustang - kjempet om tittelen, og askøyværingen dro det i land med kun noen få poengs margin. Og det var da følelsene tok litt overhånd.
- Det var virkelig stort. Det er mange klasser i dragracing, og jeg fikk flest poeng av dem alle i «Heads up Racing». Det var en skikkelig spennende finale, og det føltes veldig intenst å vinne der og da, erkjenner han.
- Jeg er utrolig fornøyd med prestasjonen, og det føles godt etter så mye hardt arbeid, forteller han.
Tid og penger
Mellom løpene skal bilen vedlikeholdes og holdes i «toppform».
Før siste løpet ble det behov for å demontere halve motoren.
- De originale Chevrolet-topplokkene er ikke sterke nok. Når motoren kjøres på max, så ligger disse og flekser, som gjør at de mister kontakt med toppakningene.
Skaar ønsker å forsvare NM tittelen neste sesong, men han sier at tiltak må gjøres for å holde seg konkurransedyktig helt i toppen.
- Alle konkurrentene kommer til å jobbe hardt for å utvikle bilene sine. Jeg vet at Thomas i mustangen har tenkt å gjøre noen tiltak for å ta tilbake tronen, ler han.
![TID: Det går noen timer i garasjen for å dyrke sin store lidenskap.](https://image.askoy24.no/146629.webp?imageId=146629&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=93.17&width=960&height=672&format=jpg)
- Hvor mye tid bruker du på dette?
- Oj, det er mye. Jeg er i garasjen store deler av uken etter arbeidstid og ofte i helgene.
- Og det må gå med mye penger?
- Ja, det er mildt sagt. Jeg jobber mye for å kunne dekke inn utgiftene. Jeg har også eget firma utenom min faste jobb, og det hjelper på. Det er fremdeles mye jeg ønsker å gjøre med bilen, men da må jeg ha flere sponsorer på plass, hinter han.
- Hva snakker vi om?
- I løpet av en sesong går det fort flere hundre tusen kroner, slik som nivået er nå. Heldigvis har jeg hatt noen sponsorer, ellers hadde ikke dette gått, innrømmer han.
Bare på én løpshelg kan det gå over 6000 kroner bare i drivstoff.
- Denne sesongen brukte jeg 30.000 kroner bare på dekk. I tillegg kommer påmeldinger, reise, overnattinger og alt som har med motordeler å gjøre.
Men det stopper ikke Skaar.
- Jeg må være ærlig å si at jeg er blitt avhengig av denne bilen og denne sporten. Det er rett og slett en stor lidenskap, sier den nybakte norgesmesteren.