LESERINNLEGG

HARD PRIORITERING: «Vi er sikre på at vi sammen vil klare å prioritere riktig, slik at vi kan fortsette å gi elevene våre den gode danningen og utdanningen de fortjener» sier Frode Monsen – her fra presentasjonen av Ungdata-tallene i fjor.

Nødvendige prioriteringer for elevenes beste

Vi har vurdert en rekke tiltak for å prioritere det som er skolens aller viktigste oppgave: Å gi elevene god undervisning i klasserommet.

Publisert Sist oppdatert

Vi som jobber i askøyskolen er opptatt av å gi elevene våre det beste grunnlaget for læring og danning. Vår kommune står midt i en svært krevende økonomisk situasjon, og dette tvinger oss til å se nøye på hvordan vi bruker hver krone.

I den forbindelse har vi, som beskrevet i økonomirapporten for første tertial, som har vært til politisk behandling, vurdert en rekke tiltak for å prioritere det som er skolens aller viktigste oppgave: Å gi elevene god undervisning i klasserommet.

Blant de tiltakene som er beskrevet i økonomirapporten nevnes både leksehjelp og fysisk aktivitet.

Skoleledelsen ved den enkelte skole må balansere de økonomiske rammene med elevenes behov for individuelt tilrettelagt opplæring. Derfor har vi i tett dialog med både skoler og tillitsvalgte grundig vurdert hvor vi best kan sette inn ressursene. Vårt mål er å sikre at mest mulig av budsjettet går direkte til elevenes læring i klasserommet.

I våre vurderinger har vi sett at vi til en viss grad har brukt ressurser på tiltak som ikke er pålagt av loven, selv om de har vært gode bidrag til en god skolehverdag. I en vanskelig økonomisk tid, har vi ikke lenger mulighet til å fortsette med disse tilbudene i samme omfang som tidligere.

Fysisk aktivitet

Opplæringsloven krever at elevene skal ha 76 årstimer med fysisk aktivitet i løpet av 5.–7. trinn. Vi er fullstendig klar over hvor viktig fysisk aktivitet er for elevenes helse, trivsel og læring, men det er ingen krav om at disse timene skal gjennomføres av pedagoger. 

Samtidig åpner gjeldende læreplan opp til mye fysisk aktivitet som en naturlig del av flere fag. Dette handlingsrommet ser vi at skolene våre benytter.

Vi har derfor konkludert med at vi kan legge den lovpålagte fysiske aktiviteten til elevenes friminutt.

Da kan vi bruke de frigjorte ressursene på den pedagogiske bemanningen i klasserommet. På denne måten sikrer vi at elevene får den fysiske aktiviteten de har krav på, samtidig som vi prioriterer kjerneoppgavene våre.

Leksehjelp

Leksehjelp er et viktig tilbud, men opplæringsloven stiller ikke krav om at alle skoler skal tilby leksehjelp til alle elever. Som kommune har vi mulighet til å tilpasse tilbudet til lokale forhold, og det er nettopp dette vi nå gjør.

Vi har valgt å prioritere undervisningen i klasserommet fremfor leksehjelpen. Ved å redusere omfanget av tilbudet om leksehjelp, kan vi bruke ressursene der de har størst effekt: i klasserommet.

Vi menerat dette er en fornuftig prioritering. Vi vil fortsatt tilby leksehjelp, selv om den vil være mindre tilgjengelig enn det tidligere har vært.

Vi håper og tror at endringene vi nå gjør også bidrar til at Askøyskolen blir enda mer bevisst på leksepraksisen sin. Vi skal være reflekterte i forhold til hvilke lekser som blir gitt og hva som er intensjonen med leksene.

Prioritering for fremtiden

Vår vurdering er at de grepene vi nå gjør er en fornuftig omdisponering av ressursene i en krevende tid.

Vi mener at et sterkt fokus på klasseromsundervisningen er det beste for elevene våre, og vi vil fortsette å jobbe for at askøyskolen skal være et godt sted å være for alle elever.

Vi opplever at vi har en god dialog med både de tillitsvalgte og rektorkollegiet om de endringene som nå gjøres.

Vi er sikre på at vi sammen vil klare å prioritere riktig, slik at vi kan fortsette å gi elevene våre den gode danningen og utdanningen de fortjener.

Powered by Labrador CMS