LESERINNLEGG

Det evinnelige morgenrushet...

I vår mente kommunen det var for stor avstand mellom biler. Denne gangen skylder vi på to humper på broen.

Publisert

Forklaringene er mange, men om en kikker på årsaker så peker de fleste piler tilbake på kommune og fylke. Jeg har selv pendlet daglig til og fra byen i over 20 år, og da vi flyttet til Tveit var det en forutsigbar reisevei som tok meg 30 minutter. I 1992 når broen ble bygget var Askøy en passe stor kommune med 18600 innbyggere. Siden har en hatt en befolkningsvekst på ca 40% og har passert 30300.

Jeg har vært en del av denne utviklingen, og har fått oppleve hvordan trafikken øker år for år, og med det køene. Jeg har dessverre ikke muligheten til å nytte kollektiv transport da hverdagen ikke hadde gått opp med øvrige forpliktelser og gjøremål.

En liten, men viktig sammenligning er å se mot Øygarden. En kommune med litt flere innbyggere (ca 10 000), men mange av de samme utfordringene. Til tross for at de er litt større enn Askøy har både Øygarden og Askøy like mange (!) som reiser ut fra kommunen hver morgen (ca 9300) for å jobbe, men Øygarden har noen flere som reiser inn til kommunen for å jobbe. Historisk har Øygarden i tillegg vært langt bedre på å skape arbeidsplasser i kommunen enn Askøy, men det er sammensatt.

Øygarden har hatt samme utfordringene som Askøy noe lengre, men nå bygges det fire felts motorvei til Kolltveit og infrastrukturen får seg en real oppgradering. Vi som bor i Askøy, frykter jeg sitter igjen med «svarte Per» da enda flere vil trekke ut av kommune både mht jobb og private gjøremål. Hva skjer med fremtidige investeringer i kommunen? Hvorfor skal flere etablere seg på Askøy hvis det forblir en flaskehals?

Hvilke tiltak gjør så kommune? Skyss dobler antall avganger med båten, men kommunen gebyr belegger kaien. Konsekvensen av dette igjen blir at sentre og butikker gjør det samme med sine parkeringer. Flere kjører da over broen og parkerer ulike steder på fastlandet eller kjører bil til jobb da det passer bedre og er billigere enn bompengene inn til byen.

Nevnte innledningsvis at jeg bodde på Tveit og i dette området har det vært en stor utvikling siden vi flyttet hit har antall innbyggere økt med 500. Det er over 10% av øyens befolkning bor på Tveit og Hanøy. Nå har Skyss valg å gjøre Ravnanger terminal til ett sted hvor samtlige busser skal treffes og korrespondere for hele Askøy nord. Det er kaos i morgen rushet på en terminal som ikke er dimensjonert. Når en da bor i en kommune med over 220 regndager i året så sier det seg selv at flere velger å kjøre ennå bli våt og kald på en ventende buss som veldig ofte er for sen.

Konsekvensen er at flere må kjøre til Ravnanger og nå har senteret lagt inn parkeringsbegrensninger grunnet kapasitet. Ser man på andre tiltak kommunen har gjort i vårt nærområde så er det å lage ett fortau som ingen har sett maken til.. som følger veien og snevrer inn flere steder. Det skal kuttes i skoleskyss og samtlige myke trafikanter skal sluses over øvre Tveit de bratteste bakkene du finner på øyen hvor deler er sti gjennom skog uten belysning. En trase ingen kommer til å velge, og med nevnte 220 regndager så blir det flere biler på veiene når foreldre skysser barn.

For kommunen er dette greit da de sparer noen kroner, men kostnaden samfunnet og utallige arbeidsgivere må ta er langt større enn besparelsen om en ikke gjør noen tiltak som gagner innbyggerne. Det er åpenbart at veinettet ikke er dimensjonert for dagens trafikk med flere veier og rundkjøringer som flettes inn, og en bro som også sliter med å ta unna den belastningen. Her må fylke og kommune snakke sammen. Satsning på kollektiv transport må på plass og så må en ta noen valg for fremtiden når det gjelder infrastruktur, og det haster om kommunen vil henge med.

Visjonen «tett på utvikling, tett på mennesker» henger ikke sammen med det en opplever. Min frykt er at vi kommer til å tape mot Bjørnafjorden, Øygarden og andre omkringliggende kommuner om vi ikke tar grep. 

Noe som ville være forferdelig leit.

 

Powered by Labrador CMS