Leserinnlegg

Askøy kommune - tett på utviklingen, tett på menneskene. Virkelig?

Bjørn-Erik Gåsvær, tillitsvalgt Utdanningsforbundet
Cecilie Pedersen, vara tillitsvalgt Utdanningsforbudet
Kari Kleppe Hagen, tillitsvalgt Fagforbundet.

Mottoet til Askøy kommune lyder så vakkert: «Tett på utviklingen, tett på menneskene». 

Likevel står fem skoler og et ungdomstrinn i fare for å bli lagt ned. Som ansatte på Davanger skole er vi blitt godt kjent med bygdene Davanger og Breivik. Ved en eventuell nedlegging av skolen, vil disse bygdene sakte, men sikkert dø ut. Barnefamilier vil ikke bosette seg her ute når nærmeste skole ligger 7,5 km unna. Da er en ikke «tett på» lenger. 

Skolen og skolens uteområde er et naturlig samlingspunkt for bygdene. I 2023 åpnet IL Apollo sin nyoppussede Intermec Arena. Her har skolen tilgang til stor kunstgressbane, ballbinge med mulighet til å spille basketball, håndballbane, en oppgradert volleyballbane og pump track - sykkelbane. 

I tillegg har skolen en stor lekeplass og skogen like ved gir unike turmuligheter. Uteskole er godt innarbeidet på småtrinnet, og naturen blir brukt hver uke, året rundt. Det nye anlegget vil med tiden forsvinne da det ikke kommer til å bli vedlikeholdt om IL Apollo må legge ned pga. lite medlemmer. 

For å treffe klassekamerater og venner må alle bli kjørt til Tveit/Hanøy/Haugland. Barna mister muligheten til å gå og sykle til skolen og sosiale aktiviteter på fritiden. Dette kan umulig være bra i et helse- og miljøperspektiv. Skolen er et naturlig samlingspunkt hvor både voksne og barn møtes utenfor skoletid og i helgene for aktiviteter på vårt unike uteområde. 

Ved gjennomgang av kuttlisten og innsparinger til skolen, har FAU allerede gjort en strålende jobb og oppdaget flere feil. En av kostnadene som ville berørt oss daglig, er punktet om utvidet parkering. I vedlikeholdsplanen til skolen er det en egen post under utbedring av ansattparkering. Et lite merknad til dette; Denne jobben gjorde IL Apollo ferdig sommeren 2023, og parkeringen er nå fire ganger så stort enn vårt daglige behov.

Å være i konstant fare for å bli lagt ned hver gang kommunen mangler penger, er en mental belastning for alle ansatte på Davanger skole. At vi som den minste skolen på Askøy flere ganger blir nevnt når det snakkes om innsparinger, gjør at vi føler oss lite verdsatt for den jobben vi gjør for barna hver dag. 

Vi driver jevnlig med forskningsbasert utviklingsarbeid og kompetanseheving på lik linje med de andre Askøyskolene. Samlet har vi dekket en bred kompetanse i alle fag, og vi jobber tett sammen med en god delingskultur. Vi har i tillegg de siste årene vært praksisskole tilknyttet HVL. Dette har gjort at vi har fått innblikk i lærerutdanningen og utviklet oss der etter. Både HVL og studenter har gitt tilbakemelding på at det er verdifullt å også få innblikk og erfaring fra «bygdeskole» i utdanningen sin. 

Vi leser i Askøy24 den 25.09.2024 at 11,4 prosent av askøyelever på mellomtrinnet blir mobbet, og at disse tallene har økt de siste årene. I Askøyværingen samme dag er politikerne bekymret for mobbetallene. 

Vi skal ikke påstå det ikke foregår krenking eller mobbing på Davanger skole, det er naivt å tro uansett hvor det gjelder. Men Elevundersøkelsen de siste årene har vist lave tall for Davanger skole når det gjelder mobbing, og fjorårets undersøkelse på mellomtrinnet viste at 0% av elevene på mellomtrinnet ble mobbet eller krenket. 

Elevundersøkelsen for mellomtrinnet har de siste årene vist at elevene trives på skolen, og føler seg trygg her. Vi ligger langt over kommune- og landsgjennomsnittet på mange av spørsmålene som går på trivsel. Elevene kjenner alle de voksne, om de er kontaktlærer i klassen eller ikke. 

På en skole med færre elever, ser de voksne den enkelte eleven på en helt annen måte enn på en større skole. Dette tette forholdet vi har til ALLE elevene på skolen er en ikke i nærheten av å klare på en skole med over 600 elever. 

Er vi da tett på menneskene? 

Elevene på skolen er usikre og nervøse for fremtiden til skolegangen sin. De er stolt og glad i skolen sin, og ønsker ikke å flytte til Tveit skole. Elevene sier også at de er redde for at klassene blir splittet, og at de havner i ulike klasser på Tveit. De har påpekt at ved å måtte busses til og fra skolen vil dette føre til lengre dager for dem. I tillegg er de redd for å ikke ha klassekamerater å være med på fritiden i nærområdet. De er også bekymret for å miste lærerne sine som de har et trygt og godt forhold til. 

Opplæringslovens kapittel 10 er tydelig: 

§ 10-1.Det beste for eleven Ved handlingar og avgjerder som vedkjem elevar, skal kva som er best for eleven, vere eit grunnleggjande omsyn. § 10-2.Elevane sin rett til medverknad Elevane har rett til medverknad i alt som gjeld dei sjølve etter denne lova, og har rett til å ytre meiningane sine fritt. Elevane skal bli høyrde, og det skal leggjast vekt på meiningane deira etter alder og modning.

Det er foreslått besparelse på rundt 7 millioner ved å legge ned Davanger skole. I en skoles budsjett går størsteparten av potten til lønn. Ansatte har fått beskjed om at ingen mister jobben, og alle skal beholde lønnen de har pr. i dag. Vil det da si at kommunen ønsker større klasser og mindre lærertetthet ved å spare disse pengene? Vi trodde det skulle satses på skolen.

En sparer kanskje noen kroner på bygget, men en må huske på at elevene må ha minst fire busser daglig for komme seg til og fra skolen. Dette kan umulig være gratis. Selv om vi er den minste skolen i vår skolekrets, betyr det ikke at vi er ubetydelige. 

Hvert år siden tidlig 1990-tallet har vi arrangert Davanger Cup i fotball og volleyball for 7. trinn for Tveit, Haugland, Hanøy og Træet skole. Dette er et høydepunkt som elevene gleder seg til i mange år før de får delta. Vi er den eneste skolen som har uteområde til å gjennomføre dette. Her blir det delt ut vandrepokaler som henger høyt. Tilbakemeldinger fra de andre skolene er at dette er en fin avslutning på barneskolen. 

Vi på Davanger skole er stolte over skolen og arbeidsplassen vår. Vi er et lite, men tett og kompetent personale som hver dag gjør vårt beste for at elevene skal oppleve mestring, læring og trivsel. 

Hvorfor legge ned noe som fungerer? 

___

Utdanningsforbundet og Fagforbundet ved Davanger skole

Powered by Labrador CMS