"Jeg vet ikke helt hvor veien fører, men det er trivelig å gå her"

23. august 2017

Hei
 

Jeg velger å være litt personlig i denne innledningen, da jeg føler at jeg gir mye av meg selv når jeg nå starter Askøy24. Dessuten er det foreløpig bare meg som vil produsere innhold til det nye videomagasinet på Askøy.
 

Mitt navn er Yngve Johnsen, jeg er gift trebarnspappa på 46 år - som har jobbet som journalist og innholdsprodusent i omlag 20 år. De siste elleve årene har jeg drevet mitt eget vesle nyhetsbyrå, med statistikkarbeid som bærende geskjeft. Dette har jeg produsert for små og mellomstore lokalaviser over hele landet. Videre produserer jeg innhold til sosiale medier gjennom vignetten LAIKS.
Jeg har tidligere jobbet fast i redaksjonen i Askøyværingen, og har vært innom både BA og BT. Og har dessuten vært fast skribent i AskøyMagasinet i en årrekke.

Jeg vil si at jeg kjenner Askøy godt. Har bodd her siden 1999 - først i Kleppestø og nå i Kjerrgarden.

 

Askøy er en fantastisk fin plass å bo. Jeg er temmelig sikker på at jeg har nesten alle her ute med meg når jeg påstår at askøyværinger trives i kommunen sin. Den vakre og mangfoldige naturen, de flinke lærerne og helsepersonellet, de servicevennlige butikkarbeiderne, de engasjerte fotballtrenerne og alle de mange ildsjelene innen kulturlivet. For ikke å snakke om alle de trivelige bygdene - og de typiske askøybedriftene som vi finner rundt om.
 

Like fullt er det mye som oppleves som negativt på Askøy for tiden. Det er mange som mener at vi rett og slett ikke får ting til . Folk handler på andre siden av broen. Folk reiser til andre klubber når de skal satse på fotball eller håndball. Man blir aldri enige om Kleppestø-kaien, kjøpesentre får surmaget kritikk og butikker legges ned, politikerne kjefter og smeller - og man lurer på hvor bompengene egentlig blir av. Og hvorfor i all verdens navn og rike elbil-eierne ikke bidrar.

Alle disse elementene gjør at alt det positive med Askøy drukner. Kommunen som alle er så glade å bo i - der barn og voksne stortrives - får et urettmessig negativ slør over seg. Om alt var så ille - hvorfor scorer Askøy da så høyt på trivselsfaktor? Er det ikke en logisk brist her?

 

Askøy24

Denne bekymringsverdige slagsiden er absolutt en av drivkraftene til at jeg nå velger å starte Askøy24. Dette skal være et digitalt magasin som skal servere gode historier om gode folk fra Askøy. Vi skal finne positive og interessante mennesker. Vi skal filme fra et rikholdig kulturliv. Vi skal dekke nyheter fra et bærekraftig næringsliv. Hause opp det enorme engasjementet i idrettslagene. Gå i dybden på viktige saker. Fremme den nydelige naturen, det yrende båtlivet og alle de kuriøse historiene som finnes der ute.

Og det skal altså skje gjennom videoreportasjer, med Facebook som eneste plattform. Facebook har blitt et særdeles viktig nyhets- og innholdskanal, og det er mange som mener at dette bare vil fortsette med uforminsket styrke inn i fremtiden. Så hvorfor ikke tenke nytt, og prøve ut denne typen nybrottsarbeid her på Askøy?

At man ikke behøver å investere stort annet enn tid, gjør mulighetene større. Her er ingen trykkeutgifter, ei heller distribusjonskostnader.
 

Det er et mål at Askøy24 på sikt skal bli en kanal som lever “hele døgnet” og som forhåpentligvis kan huse 2-3 arbeidsplasser i fremtiden. Men det er et stykke frem dit, og det vil ikke skje at Askøy 24 påtar seg en rolle som en tradisjonell avis. Dette vil nok mer minne om en digital variant av Askøymagasinet, som ble lagt ned i fjor.

I tiden fremover vil det komme videoreportasjer jevnlig. Det blir imidlertid ingen faste publiseringstider.

 

Askøy24 blir gratis for alle som vil følge FB-siden. Den vidløftige planen er å få med seg næringslivet til å sponse og annonsere i tilknytning til videoreportasjene. Veien blir til mens vi går, men det er klart at magasinet behøver støtte og oppslutning fra starten av. Det å “ta i bruk Askøy” vil egentlig være en rød tråd hos Askøy24, og således vil det naturligvis være vinn-vinn for det lokale næringslivet å ta i bruk videomagasinet.

Det vil være mulig for bedrifter å kjøpe produksjon av annonsørinnhold. Dette vil da bli merket som “annonsørinnhold” og publisert gjennom Askøy24. Også dette innholdet skal ha kvalitet og ha seerverdi.
 

Vi skal filme fra et rikholdig kulturliv. Vi skal dekke nyheter fra et bærekraftig næringsliv. Hause opp det enorme engasjementet på Askøy.

 

Med å satse på Facebook som plattform, så vil tilnærmingen gjerne få et “folkelig” preg. Jeg har vært skrivende journalist i mange år, men som videojournalist er jeg som nybegynner å regne. Da er det betryggende å vite at brukerne av Facebook som oftest er mer interessert i selve innholdet enn hvordan det er pakket inn. Og folk vet å sette pris på smil og glede. Jeg gleder meg til å videreformidle historier som gir næring til å ta i bruk Askøy på en positiv måte, og som viser kommunen fra sin beste side. Håper du vil følge Askøy24 på Facebook, og jeg setter stor pris om du hjelper oss å dele dette innlegget.

 

Vi skal filme fra et rikholdig kulturliv. Vi skal dekke nyheter fra et bærekraftig næringsliv. Hause opp det enorme engasjementet på Askøy.

Yngve Johnsen

"